Alacant, un port per a un rei: Alfons el Magnànim entre dos mars. Col·lecció Any Jaume I: 800 aniversari

El port d'Alacant té darrere de si una llarga història de segles que sempre ha anat molt unida al desenrotllament de la ciutat de la què ha sigut un dels seus principals referetns. El caràcter obert i cosmopolita dels alacantins i bona part de l'actual prosperitat que hui gaudix Alacant, es deu en gran manera a eixa cnotinuada relació entre ciutat i port. Una estreta relació que arriba fins els nostres dies i que convertix a la fatxada marítima i a la seua dàrsena en la seua millor targeta de presentació davant el món. Esta condició portària és precismanet la que la convertix en una urbs important en el context mediterrani, capaç de rivalitzar amb les seues poderoses veïnes ja en l'Edat Mitjana, i el factor decisiu i determinant que explica el seu dinamisme en eixe segle XV en el que les nostres terres viuen una etapa de prosperitat i esplendor sense precedents. Eixos anys finals de l'Edat Mitjana són l'escenari de grans canvis i de profundes transformacions socials, culturals, econòmiques i polítiques; el pensament, l'art, les noves técniques i els descobriments geogràfics es difonen amb una rapidesa extraordinària i són precisament els ports els encarregats de dur a terme eixa transmissió, convertint-se amb això en enclavaments privilegiats com a factors de properitat i de difusió de les noves idees. No és casual, per tant, que agluns dels monuments més representatius d'Alacant, tinguen el seu origen en eixos anys crucials, ni tampoc que fora en 1490 quan adquirira el títol de ciutat. La present exposició ens acosta a esta realitat alacantina durant el regnat d'Alfons el Magnànim, un important període de la seua història en què es consolida la seua vocació comercial i emprendedora i en el que tendix ponts cap a altres ciutats i pobles del Mediterrani. Un moment tan vital com apassionant que mereix ser molt millor conegut, un temps en què Alacant aconseguix un protagonisme a què ja mai renunciarà i continuarà detenin per dret propi. En definitiva, una exposició que ens permetrà apreciar en la seua justa mesura la imprtància d'Alacant, en una època molt significativa i decisiva de la seua història. El lector del present catàleg es preguntarà, amb tota lògica, el perquè d'una mostra dedicada al port d'Alacant en els temps d'Alfons el Magnànim. La resposta està en el mateix títol: Alfons V i el ports; els dos són els protagonistes de l'esdeveniment que commemorem i este catàleg és el fruit de la dita exposició i de tots els que han col·laborat en esta, destaca, sobretot, la seua promotora, la Conselleria de Cultura i Esport, així com la Fundació Jaume II el Just, que s'ha fet càrrec de l'organització i la gestió d'esta.

978-84-482-5132-1

Generalitat Valenciana