Restauración arquitectónica y conservación en yacimientos arqueológicos

El 31 de juliol de 2008 es complix el desé anviersari de l'obertura el públic del Tossal de Manises. La transcendència d'aquell esdeveniment, que celebrava la transformació d'un jaciment arqueològic altament degradat i arruïnat en un "Museu a l'aire lliure" de primer orde, va tindre la seua notorietat en la presència de la Ministra de Cultura Sra. Esperanza Aguirre.

Després de deu anys de posada a disposició de la societat d'eixe Parc Arqueològic, de manera ininterrompuda, han passat per ell més de 150.000 visitants, s'han celebrat gran quantitat d'actes culturals, concerts, teatre..., ha sigut suport de l'acció didàctica del MARQ amb innumerables propostes formatives per a escolars i universitaris, i s'ha realitzat una labor constatn de conservació i investigació del jaciment arqueològic, que continua en l'actualitat.

Però la voluntat de la Diputació Provincial d'Alacant per rescatar de l'oblit i valorar el nostre patrimoni arqueològic i arquitectònic no s'ha detingut amb les inversions en el Tossal de Manises. A este li va seguir la Illeta dels Banyets en el municipi d'El Campello, convertida hui en un dels Parc Arqueològics més singulars i interessants del Mediterrani; el Pla de Petracos a Castell de Castells; la Cova de l'Or a Beniarrés; la recent implantació del centre d'interpretació del jaciment de La l'Alcúdia a Elx amb l'excavació i museització de les restes arquitectòniques de la muralla romana conservats en el seu entorn; la investigació arqueològica i arquitectònica que es realitza en la restauració de la torre d'època almohade d'Almudaina; etc.

Totes estes actuacions, han convertit a la Diputació d'Alacant en un centre d'innovació i excel·lència en el món arqueològic internacional, gràcies al treball dels professionals del Departament d'Arqueologia del MARQ i el d'Arquitectura, i molt especialment, de l'arquitecte Rafael Pérez, el seu director.

978-84-612-5515-3

MARQ