Objetos egipcios en Alicante

Una de les característiques més fascinants de la història d'Alacant és la varietat de testimonis dels distints pobles que van conformar les altres cultures del Mediterrani en l'Antiguitat. Uns van deixar la seua empremta de manera directa, per mitjà d'aportacions de població quasi sempre motivats per l'interés econòmic, que van impulsar canvis en les estructures socials i culturals indigenes. Altres cultures també estan presents però de forma indirecta, portades per agents distints, com a elements que acompanyaven l'intens comerç que croada d'un extrem a un altre este mar nostre. És el cas dels objectes egipcis que s'han trobat en uns quants jaciments de la província. És evident que els escarabeos, xicotetes figures divines o els seus símbols no indiquen que els portaren els propis egipcis de l'antiguitat, sinó altres pobles que dominaven les transaccions de productes en aquells segles, com eren fenicis, grecs i cartaginesos. Estes peces apareixen quan es constata la major freqüència els primers semites en asssentaments costaners, com el de la desembocadura del riu Segura a Guardamar. No hi ha, en canvi, peces anteriors, aquelles que es van produir en els segles de major vigor de la civilització del Nil.

El món egipci sempre ha fascinat a Occident. Ja ho van reflectir en l'antiguitat autors grecs i llatins. La seua força va perdurar en les creences religioses d'àmplies capes socials de l'Imperi Romà. El redescobriment pre al món contemporani, arran de les empreses colinals europees a partir de finals del segle XVIII, va suscitar un enorme interés que en absolut ha decrescut. El MARQ, aprofitant la realització d'una gran exposició sobre el ritual funerari egipci, que estem segurs atraurà nombrosos visitants, no podia deixar passar l'oportunitat de mosrar el reflex d'aquelles gents en la nostra terra. Són xicotets objectes, no hi ha gens monumental i el contrast amb les peces cedides pels museus del Louvre i Besançon és rotund i dóna la mesura del seu pes cultural entre els nostres avantpassats però és la manifestació d'un episodi de la història d'Alacant que mereix ser difosa. Això ha sigut possible gràcies, no sols a l'esforç del MARQ, sinó també al dels museus de Crevillent, Guardamar del Segura, La vila joiosa i La l'Alcúdia d'Elx, als que volem agrair sincerament la seua col·laboració, tant com a la Fundació Cajamurcia i ASISA pel seu constant suport i patrocini.

978-84-614-1940-1

MARQ